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Expérimentations de techniques de mitigation des effets de la fonte du pergélisol sur les infrastructures du Nunavik : aéroport de Tasiujaq

Alban Ficheur, Guy Doré

In the proceedings of: GEO2010 Calgary: 63rd Canadian Geotechnical Conference & 6th Canadian Permafrost Conference

Session: T2-D

ABSTRACT: Three mitigation techniques, an air convection embankment, an embankment with an integrated heat drain and an embankment with gentle slope, have been implemented in the shoulder of the Tasiujaq airfield. The purpose of this study is to validate through testing in real operating conditions, their respective performance. Those techniques increase heat extraction from the soil and thus preserve integrity of permafrost existing under the runway. This paper presents results for the first two years of monitoring.

RÉSUMÉ: Trois techniques de mitigation, un remblai à convection d'air, une section à drain thermique et une section à pente adoucie, ont été mises en place dans l'épaulement du remblai de la piste d'aéroport de Tasiujaq afin de valider, par des essais en conditions réelles d'exploitation, leurs efficacités respectives. Ces trois techniques favorisent l'évacuation de la chaleur contenue dans le sol, afin de préserver l'intégrité du pergélisol présent sous la piste. Cette étude présente les résultats des deux premières années d'exploitation.

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Cite this article:
Alban Ficheur; Guy Doré (2010) Expérimentations de techniques de mitigation des effets de la fonte du pergélisol sur les infrastructures du Nunavik : aéroport de Tasiujaq in GEO2010. Ottawa, Ontario: Canadian Geotechnical Society.

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year = 2010
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