EN FR
GeoConferences.ca

Results from an Instrumented Highway Embankment on Degraded Permafrost

Hamid Batenipour, David Kurz, Marolo Alfaro, Jim Graham, Ken Kalynuk

Dans les comptes rendus d’articles de la conférence: GEO2010 Calgary: 63rd Canadian Geotechnical Conference & 6th Canadian Permafrost Conference

Session: T2-D

ABSTRACT: Roads and highways in Northern Manitoba are negatively affected by settlement of embankments in areas of degraded or degrading permafrost, particularly where the permafrost is locally discontinuous with mean annual temperatures close to 0ºC. Changes in temperature lead to thawing, settlements of road surfaces and shoulders, and lateral spreading. These can cause potentially dangerous trafficability issues. The highway embankment in this research project is 18 km northwest of Thompson, Manitoba. Research involves field instrumentation, data collection, laboratory testing, and numerical modeling. This paper reports data collected from the field instruments and numerical modeling during the first 18 months of operation.

RÉSUMÉ: Les routes dans le Nord du Manitoba sont négativement affectées par le tassement des digues dans les régions dégradées par le permagel, explicitement où le permagel est localement discontinu avec une température moyenne annuelle près de 0oC. Le changement en température résulte dans la décongélation, le tassement des surfaces et des accotements et le déplacement latéral. Ces derniers peuvent créer des problèmes de traficabilité dangereux. La digue discutée se trouve à 18 km au nord-ouest de Thompson, Manitoba. La recherche comprend des instruments d'observation, la collecte de données, des épreuves de laboratoire et de la modélisation numérique. Les résultats de ce papier sont accumulés par les instruments d'observation et de la modélisation numérique durant les premiers dix-huit mois d'activité.

Please include this code when submitting a data update: GEO2010_132

Retrouver cet article:
Les membres de la Société canadienne de géotechnique peuvent accéder à cet article, ainsi qu'à tous les autres articles de la Conférence Géotechnique Canadienne, dans le Espace membre. Les comptes rendus d'articles sont également disponibles dans de nombreuses bibliothèques.

Citer cet article:
Hamid Batenipour; David Kurz; Marolo Alfaro; Jim Graham; Ken Kalynuk (2010) Results from an Instrumented Highway Embankment on Degraded Permafrost in GEO2010. Ottawa, Ontario: Canadian Geotechnical Society.

@article{GEO2010_067, author = Hamid Batenipour; David Kurz; Marolo Alfaro; Jim Graham; Ken Kalynuk,
title = Results from an Instrumented Highway Embankment on Degraded Permafrost ,
year = 2010
}