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Integrated rockmass characterization and stability modelling for tunnels using LiDAR

Stephanie Fekete, Mark Diederichs

Dans les comptes rendus d’articles de la conférence: GEO2010 Calgary: 63rd Canadian Geotechnical Conference & 6th Canadian Permafrost Conference

Session: W3-D

ABSTRACT: Despite operational constraints, rock tunnel construction projects require a solid understanding of rockmass conditions in order to effectively design excavation and support methods. Where tunnel instability is governed by structural discontinuities, LiDAR or 3D laser scanning technology shows great potential to complement current assessment techniques. LiDAR scans of the rock face offer digital documentation of rockmass conditions from which an interpreter can extract a large quantity of structural data. The authors propose a workflow for applying LiDAR scan data to 3D discontinuum modelling for practical design outputs.

RÉSUMÉ: La construction de tunnel en roche demande des précises informations géotechniques pour prévoire les conditions futures. À présent, la méthode de rassembler des informations geo-structurelles est beaucoup limitée par accès aux sections de roche non-soutenuees. LiDAR, une technologie seulement récemment appliquée à la géotechnique, montre beaucoup de potentielle pour nous aider à mieux décrire la condition du sol. Le module de balayage 3D utilise un faisceau laser pour identifier des millions de points, créant une scène géometrique à trois dimensions de ses entours. La recherche présentée propose une façon d'utiliser les données des balayages lasers pour produire des modèles numériques à trois dimensions plus representatives qu'avec les méthodes traditionelles. 1 LIDAR FOR GEOTECHNICAL ASSESSMENT

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Citer cet article:
Stephanie Fekete; Mark Diederichs (2010) Integrated rockmass characterization and stability modelling for tunnels using LiDAR in GEO2010. Ottawa, Ontario: Canadian Geotechnical Society.

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