A revisit to the shakedown of pavements under moving surface loads
Jidong Zhao
Dans les comptes rendus d’articles de la conférence: GEO2011: 64th Canadian Geotechnical Conference, 14th Pan-American Conference on Soil Mechanics and Geotechnical Engineering, 5th Pan-American Conference on Teaching and Learning of Geotechnical EngineeringSession: Transportation Geotechnics
ABSTRACT: The shakedown of pavements subjected to moving surface loads is investigated in this paper. The pavement is modeled as a half-space Mohr-Coulomb medium. By approximating the sliding and rolling contact between a roller and the half-space road surface by a plane strain trapezoidal load distribution, the shakedown limit is calculated using Melan™s static shakedown theorem. We show that many past studies have neglected either or both of the constraints on the residual stress field: the self-equilibrium and the yield condition. The shakedown limits so obtained are normally greater than the true shakedown limit and will be unsafe if used for practical application.
RÉSUMÉ: Nous étudions ici l™adaptation d™un pavage sujet à une charge mobile en surface. Le pavage est représenté par un modèle en demi-espace de Mohr-Coulomb. En faisant appel à une technique d™approximation du contact roulement-glissement entre un rouleau et le pavage en demi-espace par une répartition trapézoïdale des charges sous des conditions de déformation en plan, la limite de l™adaptation est calculée en employant la théorie d™adaptation statique de Melan. Nous montrons que de nombreuses études antérieures ont négligé d™examiner l™une des contraintes sur le champ de contraintes résiduelles ou les deux : l™auto-équilibre et la condition d™écoulement. Les limites de l™adaptation ainsi obtenues sont normalement supérieures à la vraie limite et seront dangereuses en cas d™application pratique.
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Citer cet article:
Jidong Zhao
(2011) A revisit to the shakedown of pavements under moving surface loads in GEO2011. Ottawa, Ontario: Canadian Geotechnical Society.
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