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A mechanistic empirical method to predict permanent deformation on tropical soils on pavements

Antonio Carlos Rodrigues Guimarães, Laura Maria Goretti da Motta, Henry Guillermo Córdova Valdiviezo

Dans les comptes rendus d’articles de la conférence: GEO2011: 64th Canadian Geotechnical Conference, 14th Pan-American Conference on Soil Mechanics and Geotechnical Engineering, 5th Pan-American Conference on Teaching and Learning of Geotechnical Engineering

Session: Transportation Geotechnics

ABSTRACT: This paper presents several permanent deformation tests of compacted tropical soils used for road pavements in Brazil. It is proposed a mathematical model to predict permanent deformation based on stress conditions and number of load applications. There were developed a lot of triaxial tests with repeated load, up to 150,000 cycles in 8 materials samples: 2 laterite gravels, 2 fine lateritic soils, 2 non-lateritic fine sands, 1 kaolinitic soil, and one crushed stone. There were studied permanent deformation and plastic shakedown, main factors of the materials tested under repeated loading, through permanent deformation increasing rate analysis at each cycle. The purpose is to check any possible strengthening of soils due to load repetition. There is a strong evidence that plastic shakedown occurs frequently in compacted tropical soils used for pavements in Brazil.

RÉSUMÉ: Cet article présente les résultats des essais de déformation permanente des sols compactés tropicaux utilisés dans les chaussées au Brésil. Il est proposé un modèle mathématique pour prédire la déformation permanente en fonction de l'état des contraintes et le nombre d'applications de charge. Plusieurs essais triaxiaux cycliques jusqu'à 150.000 cycles, ont été effectués dans 8 échantillons de différents matériaux: 2 graviers de latérite, 2 sols latéritiques fins, 2 non-latéritiques sables fins, 1 sols kaolinitiques, et une pierre concassée. Il a été étudié les principaux facteurs de du taux d'augmentation de déformation permanente à chaque cycle. Le but produit fréquemment dans les sols compactés tropicaux utilisés dans les chaussées au Brésil.

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Citer cet article:
Antonio Carlos Rodrigues Guimarães; Laura Maria Goretti da Motta; Henry Guillermo Córdova Valdiviezo (2011) A mechanistic empirical method to predict permanent deformation on tropical soils on pavements in GEO2011. Ottawa, Ontario: Canadian Geotechnical Society.

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