Landslide Risk Affecting Linear Infrastructure, and Risk Inferred from Linear Infrastructure
P. Quinn
In the proceedings of: GeoManitoba 2012: 65th Canadian Geotechnical ConferenceSession: M2D - Transportation Geotechnique
ABSTRACT: Geospatial data can be used to estimate the potential for development of landslides or other hazards. This can be illustrated in the form of landslide susceptibility maps, which show the anticipated future spatial distribution of landslides, or as landslide hazard maps, which include consideration of the anticipated temporal distribution, or expected frequency. Such hazard maps may be compared with the location and vulnerability of potentially affected elements at risk, including linear infrastructure such as roads, railways, pipelines or power transmission lines, to develop an a spatial understanding of future landslide risk, which is a measure of the expected loss over time. It may be less obvious that the spatial distribution of specific linear infrastructure, namely roads, may be used to feed back into the analysis of risk to other spatially distributed elements at risk, including human habitation and inhabitants. This paper will explore various spatial relationships to develop an understanding of qualitative risk to linear infrastructure, and then show how linear infrastructure (i.e. road distribution) can be used to further assess qualitative risk to human habitation, using large landslides in sensitive clay and seismic hazard in eastern Canada as working examples.
RÉSUMÉ: Les données géospatiales peuvent être utilisés pour estimer le potentiel de développement de glissements de terrain ou autres dangers. Ceci peut être illustré sous la forme de cartes de susceptibilité aux glissements de terrain, qui montrent la répartition future anticipée spatiale des glissements de terrain, ou que des cartes de risques de glissements de terrain, qui comprennent l'examen de la répartition prévue temporelle, ou de la fréquence attendue. Ces cartes de risques peut être comparé à l'emplacement et la vulnérabilité des éléments potentiellement touchés à risque, y compris les infrastructures linéaires comme les routes, voies ferrées, pipelines ou de lignes de transport d'électricité, de développer une compréhension d'un spatiale du risque de glissements de terrain avenir, qui est une mesure de la perte attendue au cours du temps. Il peut être moins évident que la répartition spatiale des infrastructures linéaires spécifiques, à savoir les routes, peut être utilisé pour alimenter de nouveau dans l'analyse des risques à d'autres éléments répartis dans l'espace à risque, y compris l'habitat humain et les habitants. Cet article explore différentes relations spatiales pour développer une compréhension du risque qualitative à une infrastructure linéaire, puis montrer comment l'infrastructure linéaire (c.-à-la distribution de route) peuvent être utilisés pour évaluer plus qualitative des risques à l'habitation humaine, en utilisant grands glissements de terrain dans l'argile sensible et des risques sismiques dans l'Est du Canada à titre d'exemples de travail.
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Cite this article:
P. Quinn (2012) Landslide Risk Affecting Linear Infrastructure, and Risk Inferred from Linear Infrastructure in GEO2012. Ottawa, Ontario: Canadian Geotechnical Society.
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