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An extensive jet grout test program for a low permeability barrier

Naresh Gurpersaud, Jim Bruce, Mark Montgomery

In the proceedings of: GeoMontréal 2013: 66th Canadian Geotechnical Conference; 11th joint with IAH-CNC

Session: Soil Stabilization II

ABSTRACT: An extensive jet grout test program was performed at the West Toronto Diamond Rail-to-Rail Grade Separation Project in Toronto, Ontario by Geo-Foundations Contractors Inc. Double fluid jet grouting was used to create a low permeability soil-cement matrix to seal damaged and potentially damaged piling joints. In order to establish conformance with the specifications, several phases of testing were conducted to verify jet grouting design parameters required to achieve the specified in situ permeability criteria of 1 x 10-7 cm/s. Despite the fact that only three test columns were initially contemplated to verify column geometric properties and in situ permeability prior to production jet grouting, procedural challenges and the severity of the performance threshold necessitated the construction of fourteen test columns. A wide range of lift rates and variations in grout mix designs were utilized for installation of the test columns in order to determine the optimal parameters. This paper summarizes the various test programs, laboratory and field testing, jet grouting parameters, subsurface conditions and modifications to the testing methodology undertaken at the West Toronto Diamond project.

RÉSUMÉ: Un vaste programme de test de coulis de jet a été réalisée au Projet West Toronto Diamond Rail-à-Rail-mouton à Toronto, en Ontario, par Geo-Foundations Contractors Inc. Double jet grouting de fluide a été utilisé pour créer une matrice de ciment du sol à faible perméabilité pour sceller endommagé et potentiellement endommagées joints s'accumulent. Afin d'établir la conformité avec les spécifications, plusieurs phases de tests ont été effectués pour vérifier coulis paramètres de conception d'avions nécessaires pour atteindre le spécifié dans les critères de perméabilité in situ de 1 x 10-7 cm / s. Malgré le fait que seules trois colonnes d'essai ont été initialement envisagées pour vérifier colonnes propriétés géométriques et de la perméabilité in situ avant la production jet grouting, les difficultés de procédure et de la gravité du seuil de performance nécessité la construction de quatorze colonnes de test. Une large gamme de vitesses de levage et des variations dans la conception des mélanges de coulis ont été utilisés pour l'installation des colonnes de test afin de déterminer les paramètres optimaux. Ce document résume les différents programmes d'essais, essais en laboratoire et sur le terrain, les paramètres de jet grouting, les conditions du sous-sol et des modifications à la méthodologie des tests entrepris sur le projet West Toronto Diamond.

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Cite this article:
Naresh Gurpersaud; Jim Bruce; Mark Montgomery (2013) An extensive jet grout test program for a low permeability barrier in GEO2013. Ottawa, Ontario: Canadian Geotechnical Society.

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