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Kehiwin Lake landslides, Hwy 41:23 near Elk Point, Alberta: Historical development and remedial measures

Tarek Abdelaziz, Donald Proudfoot, Roger Skirrow

Dans les comptes rendus d’articles de la conférence: GeoMontréal 2013: 66th Canadian Geotechnical Conference; 11th joint with IAH-CNC

Session: Landslides II

ABSTRACT: Highway 41 extends parallel to Kehiwin Lake, near the town of Elk Point in northeastern Alberta, Canada. Between 2001 and 2010, three rotational landslides developed progressively within a 1 km stretch of the highway. The landslides affected the highway and extended downslope to toe out into Kehiwin Lake. These landslides were monitored and remediated between 2009 and 2011. The implemented repair measures included the construction of cantilever and tied-back reinforced concrete pile walls. In late 2011, a new landslide developed to the south of the southernmost remediated landslide site. A pile wall repair is also being considered for the recent landslide site. This paper summarizes the geotechnical investigation results and repair measures, including instrumentation monitoring results at the remediated sites. A discussion of landslide risk management in relation to sunk costs is also presented.

RÉSUMÉ: L™autoroute 41 longe le bord du lac Kehiwin, près du village de Elk Point dans le nord est de la province de l™Alberta, au Canada. Entre 2001 et 2010, trois glissements de terrain rotationnels se sont développés le long d™un tronçon d™environ un kilomètre de longueur. Ces glissements de terrain ont endomagé l™autoroute avec leur pieds situés plus bas dans les limites du lac Kehiwin. Ces glissements de terrains ont été instrumentés et réparés entre 2009 et 2011. Des murs porte-à-faux sans étais et de soutènement avec anchrages furent construites afin d™atténuer les mouvements. Vers la fin de 2011, un nouveau glissement de terrain s™est développé au sud des glissements remédiés. La conception d™un autre mur de soutènement avec anchorages est présentement préconisé afin d™atténuer ce dernier glissement de terrain. Cet article présente sommairement les résultats des investigations géotechniques, les mesures mitigatives entreprises, ainsi que les données recueillies par les instruments pour les ces mêmes sites. Une discussion sur le sujet de la gestion des risques des glissement de terrain relativement aux coûts irrécupérables est également présentée.

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Citer cet article:
Tarek Abdelaziz; Donald Proudfoot; Roger Skirrow (2013) Kehiwin Lake landslides, Hwy 41:23 near Elk Point, Alberta: Historical development and remedial measures in GEO2013. Ottawa, Ontario: Canadian Geotechnical Society.

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