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Case study – Grade seperation of a railway diamond crossing of the Saint-Laurent and Deux-Montagnes subdivisions

Véronique Lapalme, David Rodger

In the proceedings of: GeoMontréal 2013: 66th Canadian Geotechnical Conference; 11th joint with IAH-CNC

Session: Earth Walls and Dams II

ABSTRACT: To increase the volume of railway traffic and eliminate railway conflicts, CN has proceeded with the elimination of its Saint-Laurent and Deux-Montagnes subdivisions diamond crossing by raising the Saint-Laurent subdivision and lowering the Deux-Montagnes subdivision. For the approach embankments of the new Saint-Laurent subdivision overpass, CN designed and built back-to-back mechanically stabilized earth (MSE) reinforced wallsŠa first in the industry for high-load railway traffic in Canada. The MSE wall option presented many technical challenges during the design and construction phases. CN is currently using LiDAR (Light Detection and Ranging), inclinometers and topographic surveying to map the time-displacement behaviour of the wall. This case study examines the technical challenges and retained solutions for completion of the project and also presents the results of the MSE wall deformation measurements during the construction phase.

RÉSUMÉ: Afin d™augmenter les volumes de circulation ferroviaire et d™éliminer des conflits de trafic ferroviaire, le CN a effectué des travaux visant à éliminer le croisement à niveau rail-rail des subdivisions Saint-Laurent et Deux-Montagnes en rehaussant la subdivision Saint-Laurent et en abaissant la subdivision Deux-Montagnes. Pour les remblais d™approche du pont d™étagement de la subdivision Saint-Laurent, le CN a procédé à la conception et construction de murs de soutènement en terre stabilisée mécaniquement (MSE), soit une première pour du trafic ferroviaire lourd au Canada. L™option MSE a représenté plusieurs défis techniques lors de sa conception et de sa construction. Le CN utilise la technologie LiDAR interférométrique (Light Detection and Ranging), des inclinomètres et des relevés d™arpentage afin de suivre les déplacements du mur dans le temps. La présente étude de cas examine les défis techniques du projet et les solutions qui ont été retenues et présente aussi les résultats d™auscultation qui indiquent les déformations précises des murs lors de la construction.

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Cite this article:
Véronique Lapalme; David Rodger (2013) Case study – Grade seperation of a railway diamond crossing of the Saint-Laurent and Deux-Montagnes subdivisions in GEO2013. Ottawa, Ontario: Canadian Geotechnical Society.

@article{GeoMon2013Paper673,author = Véronique Lapalme; David Rodger,title = Case study – Grade seperation of a railway diamond crossing of the Saint-Laurent and Deux-Montagnes subdivisions ,year = 2013}