Tunnelling in Montréal’s limestones: a geotechnical characterization.
Véronique Boivin, Brigitte Gagné, André Campeau, Martin Tremblay, Sébastien Dubeau
Dans les comptes rendus d’articles de la conférence: GeoMontréal 2013: 66th Canadian Geotechnical Conference; 11th joint with IAH-CNCSession: Rock Engineering and Civil Infrastructures
ABSTRACT: The City of Montréal, in the province of Québec, will build a 4 km-long watermain to supply the Rosemont Reservoir. A former quarry and a subway tunnel crossing above the proposed alignment of the 3.6 m tunnel offer a certain challenge. Geotechnical fieldwork performed in 2012 provided the essential data for the tunnel design. A detailed geological description of the rock cores allowed establishing stratigraphic benchmarks along the tunnel alignment and predicting fault zones with important vertical displacements. Other captured areas where rock conditions are likely to be problematic include thick igneous intrusions bearing physical properties radically different from the host rock. The rockmass characterization allowed formulating recommendations on the tunnel location and proposing optimal strategies to use during boring. The large amount of generated information undoubtedly constitutes a useful database for any future deep rock excavation in the Montréal metropolitan area.
RÉSUMÉ: La remise en service du réservoir Rosemont à Montréal, Québec, une conduite principale de 4 km. Le passage du tunnel proposé de 3,6 m de diamètre sous une ligne de métro et une ancienne carrière constitue un des défis du projet. Les investigations géotechniques réalisées en 2012 ont fourni les données nécessaires à la conception du tunnel. Une description géologique précise des carottes de forage a permis des repères stratigraphiques le long du tracé autres zones interceptées où la condition du roc pourrait être problématique incluent d intrusions ignées, dont les propriétés diffèrent radicalement de la roche encaissante. La caractérisation du massif rocheux a permis de formuler des recommandations sur la position du tunnel et les stratégies à employer lors du creusage. obtenue constituera assurément une base de données utile pour tout autre projet profonde dans le roc du Montréal métropolitain.
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Citer cet article:
Véronique Boivin; Brigitte Gagné; André Campeau; Martin Tremblay; Sébastien Dubeau (2013) Tunnelling in Montréal’s limestones: a geotechnical characterization. in GEO2013. Ottawa, Ontario: Canadian Geotechnical Society.
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