FRASER HEIGHTS BRIDGE – GEOTECHNICAL CONSIDERATIONS FOR TOP-DOWN CONSTRUCTION ON DIFFICULT SOILS
Brian Hall, Ali Azizian, David Harvey
Dans les comptes rendus d’articles de la conférence: GeoQuébec 2015: 68th Canadian Geotechnical Conference & 7th Canadian Permafrost ConferenceSession: Foundations I / Fondations I
ABSTRACT: The Fraser Heights Bridge was constructed span-by-span, using a top-down approach, to satisfy the environmental obligations to minimize the impact on an environmentally sensitive wetland. Because of highly variable subsurface conditions, driven pipe piles supporting the bridge extended to almost 45 m depth on the east, but on the west where glacial till-like material was shallow, it was difficult to drive the piles sufficiently deep to obtain the necessary lateral support. Other geotechnical considerations included obstructions (tree trunks, boulders or glacial erratics); artesian pressure; high compressibility and seismic softening of silts, sensitive clays and peat; and, liquefaction and lateral spreading of hydraulically placed sand fills. Another factor related to top-down construction was the minimal time available to address unexpected geotechnical issues such as damaged or obstructed piles.
RÉSUMÉ: Le pont Fraser Heights a été construit section par section, en utilisant une approche de construction de haut en bas. Cette approche visait à répondre aux exigences environnementales au droit d™un milieu humide sensible. Les conditions géotechniques étaient passablement variables le long du trajet et les fondations du pont ont nécessité l™utilisation de pieux atteignant 45m de long. Il était parfois difficile de foncer les pieux jusqu™à la profondeur requise à l™obtention du support latéral minimum dû aux conditions géotechniques variables. Parmi les autres défis rencontrés, on note: des obstructions (tronc d™arbres ou blocs), des venues d™eau artésiennes, des matériaux à compressibilité élevés, des silts remaniés sismiquement, des argiles sensibles et de la tourbe. De plus, des problèmes de liquéfaction et d™affaissement latéraux des remblais de sable placés hydrauliquement ont également été rencontrés. Un autre défi relié à la méthodologie de construction utilisée fut le peu de temps disponible pour solutionner les problèmes géotechniques rencontrés, tels que les pieux endommagés ou obstrués.
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Brian Hall; Ali Azizian; David Harvey (2015) FRASER HEIGHTS BRIDGE – GEOTECHNICAL CONSIDERATIONS FOR TOP-DOWN CONSTRUCTION ON DIFFICULT SOILS in GEO2015. Ottawa, Ontario: Canadian Geotechnical Society.
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