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SLOPE STABILIZATION AT KM 229 AND KM 701-703 OF THE ALASKA HIGHWAY: SITE CHALLENGES AND LESSONS LEARNED

Jason Pellett, Andrew Horwood

Dans les comptes rendus d’articles de la conférence: GeoQuébec 2015: 68th Canadian Geotechnical Conference & 7th Canadian Permafrost Conference

Session: Infrastructure Performance in Cold Regions II / Performance des infrastructures en régions nordiques II

ABSTRACT: The Alaska Highway (BC No. 97) traverses numerous areas of difficult, landslide-prone terrain across northern BC and the Yukon. Public Works and Government Services Canada retained Tetra Tech EBA Inc. to evaluate unstable slopes at km 229 and km 701-703 and to complete the design of stabilization works. At km 229, slope movements were occurring along a very weak sliding plane in glaciolacustrine clay. Stabilization works included a cut-off drain along the ditch and a series of counterfort drains below the road. Follow-up monitoring suggests the slope movements have slowed but not stopped. At km 701-703, three sections of the highway along the eastern shore of Muncho Lake had a dangerously narrow shoulder due to erosion and slumping of the shoulder material into the lake. Stabilization of these areas was successfully completed using wire-basket MSE walls. This paper discusses the site conditions, design of the stabilization works, construction challenges and other lessons learned.

RÉSUMÉ: L™autoroute fiAlaska Highwayfl no.97 traverse plusieurs zones à risque de glissement de terrain à travers le nord de la Colombie-Britannique et le Yukon. Tetra Tech EBA Inc. a été retenu par Travaux Publics et Services Gouvernementaux Canada pour évaluer les talus potentiellement instables au km 229 et entre les km 701 à 703 le long de l™«Alaska Highway» et pour réaliser la conception des travaux de stabilisation requis. Au km 229, l™origine des mouvements fut identifiée le long d™un plan de glissement dans une argile glaciolacustre. Les travaux de stabilisation réalisés incluent la construction d™un drain le long du fossé et une série de drains à contrefort sous la route existante. Le suivi du comportement suggère que les mouvements du talus ont ralenti, mais ne sont pas arrêtés. Entre les km 701 et 703, l™autoroute longe la rive Est du lac Muncho, trois (3) segments entre ces km ont un accotement très étroit due à une érosion et à des affaissements du matériel de remblais dans le lac. Ces segments ont été stabilisés à l™aide de murs de terre armée jumelée avec une protection contre l™érosion de type gabions. Cet article discute des conditions des sites, de la conception des travaux de stabilisation, des défis rencontrés et des autres apprentissages.

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Citer cet article:
Jason Pellett; Andrew Horwood (2015) SLOPE STABILIZATION AT KM 229 AND KM 701-703 OF THE ALASKA HIGHWAY: SITE CHALLENGES AND LESSONS LEARNED in GEO2015. Ottawa, Ontario: Canadian Geotechnical Society.

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year = 2015
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