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THE INUVIK AIRPORT RUNWAY – AN EVALUATION OF 50 YEARS OF PERFORMANCE

Ed Hoeve, Don Hayley

In the proceedings of: GeoQuébec 2015: 68th Canadian Geotechnical Conference & 7th Canadian Permafrost Conference

Session: Infrastructure Performance in Cold Regions / Performance des infrastructures en régions nordiques

ABSTRACT: The runway at Inuvik airport was constructed in the late 1950™s entirely as a fill section, using locally quarried rock. The fill thickness was selected by balancing the objectives of limiting the thermal impact on the underlying permafrost and keeping the cost of the embankment to an acceptable amount. The runway was paved in 1969. Ground temperature monitoring until 1974 indicated that the runway was exceeding expectations, from a ground thermal response perspective. The active layer was being maintained within the embankment fill. Current ground temperatures in the vicinity of the runway indicate that significant warming has occurred. Observations indicate that seasonal thaw is now extending below the embankment at some locations. The thaw of ice-rich subgrade soil has resulted in settlement, which is an operational and safety concern. Proposed measures to stabilize the settlement by controlling seepage are described. The implications for a future runway extension are also described.

RÉSUMÉ: La piste à l™aéroport d™Inuvik a été construite avec du remblai, vers la fin des années 1950, en utilisant la pierre extraite localement. L™épaisseur du remblai a été déterminée en considérant les effets de l™impact thermique sur le pergélisol sous-jacent tout en essayant de maintenir un coût de construction acceptable. La piste a été asphaltée en 1969. Les données de surveillance de la température du sol ont indiqué qu™en terme de réponse thermique du sol, la piste avait dépassé les attentes jusqu™en 1974. La couche active avait été maintenue dans le remblai. L™analyse des données de températures actuelles du sol au voisinage de la piste indique qu™il y a eu une augmentation significative de la température du sol. Les observations indiquent que la fonte saisonnière s™étend désormais jusqu™en dessous du remblai à certains endroits. Le dégel du sol de fondation riche en glace a entraîné le tassement du sol, ce qui constitue une préoccupation opérationnelle et sécuritaire. Les mesures proposées pour stabiliser le tassement en contrôlant les infiltrations sont décrites. Les implications pour une extension future de piste sont également décrites.

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Cite this article:
Ed Hoeve; Don Hayley (2015) THE INUVIK AIRPORT RUNWAY – AN EVALUATION OF 50 YEARS OF PERFORMANCE in GEO2015. Ottawa, Ontario: Canadian Geotechnical Society.

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