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SETTLEMENT OF A BRIDGE FOOTING SUPPORTED ON RECLAIMED ASPHALT PAVEMENT BACKFILL

Brian Hall, Brian Gummeson

In the proceedings of: GeoQuébec 2015: 68th Canadian Geotechnical Conference & 7th Canadian Permafrost Conference

Session: Transportation and Linear Infrastructure II / Transports et infrastructures linéaires II

ABSTRACT: This paper describes the greater-than-expected settlement of a perched bridge abutment footing supported on a mechanically stabilized earth (MSE) wall. A possible reason advanced for the greater than expected settlement was the presence of reclaimed asphalt pavement (RAP) material in the MSE backfill. This possibility was assessed by reviewing the published literature, and conducting a limited laboratory test program comparing the settlement potential of RAP to conventional MSE backfill. The published literature shows that RAP settlement depends on asphalt cement binder content and performance grade, asphalt age, and aggregate characteristics, and generally cautions against the use of RAP because of concerns regarding creep deformations. The laboratory tests showed settlement increased as both asphalt cement and moisture content increased, and led to the conclusion that the observed settlement may have resulted from the use of RAP backfill.

RÉSUMÉ: Cet article décrit un tassement supérieur à la prévision de conception ayant eu lieu au niveau de la fondation d™une semelle de culée d™un pont, supportée par un mur en terre stabilisé mécaniquement (MSE). Une des causes avancées pour expliquer ce tassement est l™utilisation de matériau d™asphalte recyclé (RAP) comme matériau de remblai pour un mur en terre stabilisé. Cette hypothèse est, ici, documentée par une revue de littérature et par un programme d™essais de laboratoire visant à comparer le tassement d™un remblai conventionnel avec un remblai constitué de matériau RAP. La littérature a montré que le tassement d™un remblai avec RAP était fonction de la teneur et du grade de bitume, de l™âge du revêtement et des propriétés des granulats. La littérature met généralement en garde l™utilisation des RAP comme remblai, car le matériau est sensible aux déformations par fluage. Les essais de laboratoire montrent que le tassement augmente lorsque la teneur en bitume et la teneur en eau du matériau augmentent. L™étude conclut que les mesures importantes de tassement au niveau du pont peuvent résulter de l™utilisation de RAP dans le remblai.

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Cite this article:
Brian Hall; Brian Gummeson (2015) SETTLEMENT OF A BRIDGE FOOTING SUPPORTED ON RECLAIMED ASPHALT PAVEMENT BACKFILL in GEO2015. Ottawa, Ontario: Canadian Geotechnical Society.

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