CASE STUDY OF A LANDSLIDE ON HIGHWAY 20 NORTH OF CRAVEN, SK
Harpreet Panesar, Hung Vu, Laurie Stang, Jody Schafer, Hamid Soleymani
Dans les comptes rendus d’articles de la conférence: GeoQuébec 2015: 68th Canadian Geotechnical Conference & 7th Canadian Permafrost ConferenceSession: Landslides and Slope Stability I / Mouvements de terrain et stabilité des pentes I
ABSTRACT: Saskatchewan™s climate is classified as semi-arid; however, the occurrence of rainfall events and the intensity of rainfall have increased significantly in recent years. An increased frequency and intensity of rainfall events results in more water infiltration and a subsequent increase in groundwater table elevations and reduced soil suctions on the side slopes of highways. Higher groundwater tables and reduced soil suctions are contributing to the destabilization of marginally stable natural slopes and manmade fills across many valleys throughout Southern Saskatchewan. Two such failures were observed on Highway 20 north of Craven, SK. Highway 20 has a number of high fills across ravines that feed into the valley of Last Mountain Lake just a few kilometers north of Craven where the highway starts to climb out of the valley. The fill at the location of the failure is more than 20 m high. Severe cracking along the shoulder was observed in August 2014. This paper documents the results of a geohazard risk assessment, terrain analysis, site investigation, instrumentation monitoring, slope stability analysis and an evaluation of remediation options.
RÉSUMÉ: Le climat de la Saskatchewan est classé comme une zone semi-aride. Cependant, une augmentation du nombre de jours de pluie, ainsi que de l™intensité des précipitations a été observée ces dernières années. Une augmentation de la fréquence et de l'intensité des précipitations conduit à une plus grande infiltration d'eau et, par conséquent, à un relèvement de la nappe phréatique, ainsi qu™à une réduction de la succion des sols dans les talus latéraux des autoroutes. Ce qui contribue donc à la déstabilisation des pentes naturelles marginalement stables et des pentes de zones en remblai qui traversent de nombreuses vallées dans tout le sud de la Saskatchewan. Deux ruptures de ce type ont été observées sur l'autoroute 20 au nord de Craven, SK. Cette autoroute possède de nombreux remblais importants traversant des ravins qui conduisent à la vallée du lac Last Mountain, à quelques kilomètres au nord de Craven, où l'autoroute commence à sortir de la vallée. Le remblai à l'emplacement de la rupture a une hauteur de plus de 20 m. Des fissures importantes ont été observées sur l™accotement de l™autoroute en août 2014. Cet article présente les résultats de l'évaluation des géorisques, de l'analyse de terrain, des observations sur le site, de l™instrumentation de mesures, de l™analyse numérique de la stabilité des pentes, ainsi qu™une évaluation des options de correction.
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Harpreet Panesar; Hung Vu; Laurie Stang; Jody Schafer; Hamid Soleymani (2015) CASE STUDY OF A LANDSLIDE ON HIGHWAY 20 NORTH OF CRAVEN, SK in GEO2015. Ottawa, Ontario: Canadian Geotechnical Society.
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