EN FR
GeoConferences.ca

FORMATION OF SOIL PLUGS WITHIN H-PILES DRIVEN IN STIFF CLAYEY PORT STANLEY TILL NEAR LONDON, ONTARIO

Raymond Haché, Simon Gudina, Shaun Walker, Greg MacNeill

Dans les comptes rendus d’articles de la conférence: GeoQuébec 2015: 68th Canadian Geotechnical Conference & 7th Canadian Permafrost Conference

Session: Insitu Testing and Instrumentation II / Essais in situ et instrumentation II

ABSTRACT: The formation of soil-setup soil plugs within H-Piles is demonstrated using the results of Pile Driver Analyzer (PDA) tests. Sixteen (16) PDA tests were carried out; six (6) on H-Piles driven continuously to 20 m and ten (10) driven after a 24 hours pause to accommodate pile splicing. Test results on piles continuously driven to 20 m demonstrated shaft resistances that agreed with the pre-construction static analysis and showed virtually no scatter in the measured pile resistances. Test results on all piles driven to further depths after welding demonstrated a severe loss of shaft resistance within the top 20 m indicating that a 24 hour delay provided sufficient soil-setup time for the formation of long soil plugs between the flanges which were subsequently dragged down leaving the upper portion of the pile with no reliable soil contact. This paper also demonstrates the use of PDA equipment to develop site specific soil setup functions for predicting long term resistances of friction piles and to investigate unanticipated pile-soil responses.

RÉSUMÉ: La formation d™un bouchon de sols au sein de pieux en H est démontrée en utilisant les résultats obtenus par l™analyseur de battage de pieux (PDA). Un total de seize (16) essais PDA a été conduit, dont six (6) sur des pieux H avancés en continu jusqu™à 20 m de profondeur et dix (10) sur des pieux reposés de 24 h afin de permettre les montages. Les résultats sur les pieux avancés en continu jusqu™à 20 m ont montré des résistances latérales en accord avec les résultats des analyses statiques pré-construction, avec quasiment aucune dispersion dans les mesures des capacités des pieux. Les résultats sur l™ensemble des pieux avancés plus en profondeur après assemblage, ont montrés une perte importante en résistance latérale dans les premiers 20 m, indiquant que ce délai était suffisant pour permettre la formation d™un bouchon de sols entre les ailes des pieux. Ce bouchon a été entrainé en profondeur lors du battage, laissant la section supérieure des pieux sans contact véritable avec les sols. La présente étude démontre aussi que l™utilisation du PDA permet de définir la variation de la capacité statique des pieux en fonction du site donc de prédire la capacité à long terme des pieux en friction et d™examiner toute interaction inattendue entre pieux et sols.

Please include this code when submitting a data update: GEO2015_36

Retrouver cet article:
Les membres de la Société canadienne de géotechnique peuvent accéder à cet article, ainsi qu'à tous les autres articles de la Conférence Géotechnique Canadienne, dans le Espace membre. Les comptes rendus d'articles sont également disponibles dans de nombreuses bibliothèques.

Citer cet article:
Raymond Haché; Simon Gudina; Shaun Walker; Greg MacNeill (2015) FORMATION OF SOIL PLUGS WITHIN H-PILES DRIVEN IN STIFF CLAYEY PORT STANLEY TILL NEAR LONDON, ONTARIO in GEO2015. Ottawa, Ontario: Canadian Geotechnical Society.

@article{036, author = Raymond Haché; Simon Gudina; Shaun Walker; Greg MacNeill,
title = FORMATION OF SOIL PLUGS WITHIN H-PILES DRIVEN IN STIFF CLAYEY PORT STANLEY TILL NEAR LONDON, ONTARIO,
year = 2015
}