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FIELD MEASUREMENTS OF PERMAFROST CONDITIONS BESIDE THE DEMPSTER HIGHWAY EMBANKMENT, PEEL PLATEAU, NWT

Brendan O'Neill, Chris Burn, Steve Kokelj

Dans les comptes rendus d’articles de la conférence: GeoQuébec 2015: 68th Canadian Geotechnical Conference & 7th Canadian Permafrost Conference

Session: In Situ Testing, Instrumentation, and Monitoring in Cold Regions / Essais insitu et instrumentation en milieu nordique

ABSTRACT: Permafrost conditions were examined adjacent to the Dempster Highway road embankment on Peel Plateau, NWT. Ground temperatures recorded in 2013-14 at five sites at the embankment toe and at two control sites are presented. Annual mean temperatures near 5 m depth ranged between -2.2 and 0.0 °C at the embankment toe, and were -1.8 and -2.6 °C at control sites. Permafrost has degraded near the road at four sites. Thaw depths at degrading sites were typically >1 m, but < 1 m in the undisturbed tundra of the region. High ground temperatures at road sites were associated with deep snow accumulation. Numerical modelling should be used to explore the effects of snow compaction or removal to reduce ground temperatures.

RÉSUMÉ: Les conditions du pergélisol ont été analysées près des remblais de l™autoroute Dempster sur le Plateau Peel, TNO. Les températures du pergélisol enregistrées en 2013-14 proviennent de cinq sites situés en pied de remblai et de deux sites témoins. Les températures moyennes annuelles mesurées à environ 5 m de profondeur varient entre 2.2 et 0.0 °C aux sites localisés en pied de remblai et entre -1.8 et -2.6 °C aux sites témoins. Une dégradation du pergélisol a été observée à quatre sites près de la route. La profondeur de dégel aux sites, où il y a dégradation, est habituellement >1 m, comparativement à < 1 m dans la toundra non perturbée. Les températures élevées du pergélisol mesurées en pied de remblai sont dues à une importante accumulation de neige. Il serait intéressant d™avoir recours à la modélisation numérique pour mieux comprendre les effets du compactage et du déneigement pour refroidir les températures du sol.

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Citer cet article:
Brendan O'Neill; Chris Burn; Steve Kokelj (2015) FIELD MEASUREMENTS OF PERMAFROST CONDITIONS BESIDE THE DEMPSTER HIGHWAY EMBANKMENT, PEEL PLATEAU, NWT in GEO2015. Ottawa, Ontario: Canadian Geotechnical Society.

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