SUIVI DU COMPORTEMENT THERMIQUE ET MÉCANIQUE DE LA ROUTE D’ACCÈS À L’AÉROPORT DE SALLUIT AU NUNAVIK, QUÉBEC
Vincent Lamontagne, Loriane Périer, Chantal Lemieux, Guy Doré, Michel Allard, Jonathan Roger, Anick Guimond
In the proceedings of: GeoQuébec 2015: 68th Canadian Geotechnical Conference & 7th Canadian Permafrost ConferenceSession: Infrastructure Performance in Cold Regions II / Performance des infrastructures en régions nordiques II
ABSTRACT: During summer 2012, rehabilitation, stabilisation and adaptation to global warming were performed on the airport access road of Salluit. Since then, the performance of the adaptations and the stability of the road have been monitored at two stations (A and B). The ground temperatures data show a rise of the permafrost table for both stations. Heat drain effectiveness has only been confirmed at station B where conditions to generate optimal air convective were present. All inclinometers show a displacement of the embankment shoulder following the natural slope, a movement similar to an embankment spreading. The DTS-Fiber optic cable is also confirming the effectiveness of the heat drain.
RÉSUMÉ: À l™été 2012, des travaux de réhabilitation, de stabilisation et d™adaptation au contexte de changement climatique ont été effectués sur la route d'accès à l'aéroport du village nordique de Salluit. Depuis ces travaux, un suivi de la performance des adaptations ainsi que de la stabilité de la route a été fait à deux stations (A et B). Les températures du sol ont montré une remontée du plafond du pergélisol aux deux stations. Par contre, l™efficacité du drain thermique a pu être confirmée seulement à la station B où les conditions pour générer un mouvement convectif optimal de l™air sont présentes. Les inclinomètres montrent tous des déplacements de l™épaulement du remblai suivant la pente du terrain naturel, un mouvement qui s™apparente à un évasement du remblai. La fibre optique DTS a permis d™analyser les performances et l'efficacité du drain thermique.
Please include this code when submitting a data update: GEO2015_91
Access this article:
Canadian Geotechnical Society members can access to this article, along with all other Canadian Geotechnical Conference proceedings, in the Member Area. Conference proceedings are also available in many libraries.
Cite this article:
Vincent Lamontagne; Loriane Périer; Chantal Lemieux; Guy Doré; Michel Allard; Jonathan Roger; Anick Guimond (2015) SUIVI DU COMPORTEMENT THERMIQUE ET MÉCANIQUE DE LA ROUTE D’ACCÈS À L’AÉROPORT DE SALLUIT AU NUNAVIK, QUÉBEC in GEO2015. Ottawa, Ontario: Canadian Geotechnical Society.
@article{091,
author = Vincent Lamontagne; Loriane Périer; Chantal Lemieux; Guy Doré; Michel Allard; Jonathan Roger; Anick Guimond,
title = SUIVI DU COMPORTEMENT THERMIQUE ET MÉCANIQUE DE LA ROUTE D’ACCÈS À L’AÉROPORT DE SALLUIT AU NUNAVIK, QUÉBEC ,
year = 2015
}
title = SUIVI DU COMPORTEMENT THERMIQUE ET MÉCANIQUE DE LA ROUTE D’ACCÈS À L’AÉROPORT DE SALLUIT AU NUNAVIK, QUÉBEC ,
year = 2015
}