Studying the impact of the construction of an underground pedway on existing LRT tunnels
Mehdi Qoreishi
Dans les comptes rendus d’articles de la conférence: GeoVancouver 2016: 69th Canadian Geotechnical ConferenceSession: INFRASTRUCTURE - III Pipelines & Tunnels
ABSTRACT: An underground pedway with a nine meter clear span will be constructed above the existing Light Rail Transit (LRT) twin tunnels in downtown Edmonton, Canada. The pedway will be constructed with tangent pile walls and concrete roof and floor slabs using cut and cover method. This paper presents the procedures and results of the Finite Element Modelling (FEM) of the construction sequence using PLAXIS software. The instrumentation data obtained during the construction of the tunnels is used to calibrate the numerical model. The response of the tunnels is studied based on the deformation of the concrete liner and resulting structural stresses. It is shown that during the excavation stage, the movements are upward towards the pedway cavity. The rate of the heave increases as excavation proceeds and reaches a maximum and then decreases as the backfilling starts. Different construction scenarios result in different movement patterns and structural forces in tunnel liners and pedway structural elements. The most appropriate construction scenario is chosen to result in the least impact on the existing LRT tunnels.
RÉSUMÉ: Un passage souterrain pour piétons (Pedway) avec dix mètres de portée sera construit au-dessus des deux tunnels existants de Transit Léger sur Rail (LRT), au centre-ville d'Edmonton, au Canada. Il sera construit avec des parois de pieux tangents, un toit et des dalles de béton. Cet article présente les procédures ainsi que les résultats de la modélisation par éléments finis de la séquence de construction en utilisant le logiciel PLAXIS. Les données d'instrumentation au moment de la construction des tunnels sont utilisées afin de calibrer le modèle numérique. La réponse des tunnels est étudiée en considérant la déformation de la paroi en béton et la contrainte structurelle obtenue. Il est montré que durant d'excavation, les mouvements sont vers le haut, en direction de la cavité. Le taux de gonflement commence. Les différents scénarios de construction aboutissent à différents types de mouvement, forces structurelles pour les parois de tunnel et éléments structuraux du passage souterrain. Le scénario de la construction la plus 'impact sur les tunnels existants.
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Citer cet article:
Mehdi Qoreishi (2016) Studying the impact of the construction of an underground pedway on existing LRT tunnels in GEO2016. Ottawa, Ontario: Canadian Geotechnical Society.
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