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Analysis of structural controls on rockfalls in White Canyon using LiDAR change detection

E. Rowe

In the proceedings of: GeoVancouver 2016: 69th Canadian Geotechnical Conference

Session: GEOHAZARDS - IV Climate Change Floods & Landslides

ABSTRACT: A railway corridor runs along the Thompson River in British Columbia, passing through a region known as White Canyon. Weak and highly foliated geologic units in White Canyon are prone to frequent rockfalls. With a limited ditch capacity adjacent to the rail tracks, these rockfalls have the potential to cause train derailment. Terrestrial LiDAR data is used to construct change detection maps to aid in the identification of rockfalls that have occurred. One 47 m3 rockfall was identified and a deformation analysis was completed. It was determined that the rockfall source zone experienced a deformation of approximately 2 cm in the 19-month period prior to failure. A structural analysis of the discontinuity planes constraining the rock block revealed that both planar slide and wedge failure mechanisms were possible; visual inspection of the LiDAR data suggests that the dominant mechanism is likely a planar slide, however. Further work will create a database of rockfall deformation and structural data from which trends and relationships may be established.

RÉSUMÉ: Un chemin de fer est situé le long de la rivière Thompson en Colombie-Britannique, et passe par une région connue sous le nom White Canyon. Les unités géologiques faibles et très feuilletés à White Canyon sont sujettes aux éboulements fréquents. Grâce à la capacité limitée du fossé à côté des voies ferrées, ces éboulements ont le potentiel de causer déraillement d'un train. LiDAR terrestre est utilisé pour détecter des éboulements observés sur la pente de White Canyon. Un éboulement 47 m3 a été identifié et une analyse de la déformation a été achevée. Il a été déterminé que la zone à partir de laquelle le rocher est tombé a connu une déformation d'environ 2 cm au cours des 19 mois précédant la défaillance. Une analyse structurale des plans de discontinuité qui limitent le bloc de roche a révélé que les deux mécanismes de défaillance primaires sont un glissement planaire et une rupture en coin; cependant, une inspection visuelle suggère que le mécanisme dominant est un glissement planaire. Une base de données des éboulements et leurs déformations sera créée ; cette base de données sera utilisée pour établir des tendances and relations entre la déformation and la structure.

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Cite this article:
E. Rowe (2016) Analysis of structural controls on rockfalls in White Canyon using LiDAR change detection in GEO2016. Ottawa, Ontario: Canadian Geotechnical Society.

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