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Terrain Stability and Geohazards along Proposed All-Season Road Corridor to Prairie Creek Mine, Northwest Territories

S McCuaig

Dans les comptes rendus d’articles de la conférence: GeoVancouver 2016: 69th Canadian Geotechnical Conference

Session: FUNDAMENTALS - II Engineering Geology & Geomorphology

ABSTRACT: The Prairie Creek Mine is located in the southwest corner of the Northwest Territories, surrounded by the Nahanni National Park Reserve of Canada. An all-season road to the Mine has been proposed as an alternative to the existing permitted winter road route. Some 85 km of the proposed road passes through the Nahanni National Park Reserve. Terrain stability mapping was completed for the proposed route. Rockfall, rock slides and debris flows are common in the mountainous area through which the first 40 km of the proposed road alignment passes. Mass movement activity is less abundant in the remainder of the area, but includes some rockfall, lateral spreads, debris flows, debris slides, and permafrost creep. Areas of thermokarst, karst sinkholes and rock glaciers also occur near the route. Rare features include thaw flow slides in permafrost, earth flow/slumps, and one large complex failure in bedrock. For the proposed road alignment, numerous mitigations, including avoidance of potentially unstable locations, have been suggested in light of the potentially hazardous terrain features identified.

RÉSUMÉ: La Prairie Creek Mine est située dans le sud-ouest des Territoires du Nord-Ouest, entouré par la réserve de parc national du Canada Nahanni. Une route toutes saisons à la Mine a été proposée comme route alternative au tracé de la route d'hiver qui est actuellement autorisée pour utilisation. Environ 85 km du tracé proposé traverse la réserve de parc national du Canada Nahanni. Une cartographie de stabilité tout-terrain a été complétée pour le parcours proposé. Les chutes de pierres, éboulements et coulées de débris sont dans la région montagneuse qui traverse les 40 premiers kilomètres du tracé routier proposé. L'activité de mouvement de masse est moins abondante dans le reste de la zone, mais il y a quelques éboulements, étalements latéraux, coulées de débris, glissements de débris et fluage du pergélisol. Des zones de thermokarst, dolines karstiques calcaire, et glaciers rocheux sont également présents près de la route. Caractéristiques rares dans ce domaine comprennent le glissement causé par le dégel du pergélisol, glissements de terrain et fêlures dans le substratum rocheux. Pour le tracé de la route proposée, de nombreuses mesures de mitigation, y compris le contournement des endroits instables, ont été suggérées à la lumière des caractéristiques du terrain potentiellement dangereux qui ont été identifiées.

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Citer cet article:
S McCuaig (2016) Terrain Stability and Geohazards along Proposed All-Season Road Corridor to Prairie Creek Mine, Northwest Territories in GEO2016. Ottawa, Ontario: Canadian Geotechnical Society.

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