Understanding landslide movement and kinematics with airborne lidar
M Lato
Dans les comptes rendus d’articles de la conférence: GeoVancouver 2016: 69th Canadian Geotechnical ConferenceSession: INFRASTRUCTURE - II Highways & Bridges
ABSTRACT: Over the past ten years, advances in remote sensing technologies have enabled engineers to observe, interpret, and understand the physical environment and its evolution through time at previously unthinkable levels of detail. LiDAR scanning is one such technology; its ability to collect high-resolution 3-dimensional topographical data with high precision while penetrating dense tree coverage is fundamentally changing how we map and understand natural terrain. Starting in 2006 the British Columbia Ministry of Transportation and Infrastructure (MOTI) have routinely collected airborne LiDAR scanning (ALS) at Ten Mile Slide near Lillooet BC. Ten Mile Slide is an active zone of the ancient Tunnel Earthflow; the slide transects the Squamish subdivision of CN and BC Provincial Highway 99. It is a slow moving landslide with known activity dating back to the 1980s. Using the ALS data collected by MOTI between 2006 and 2016, we have been able to understand the movement rate and kinematics of the failure. This information is being used to evaluate previous mitigation efforts and potential solutions for stabilization of the highway. The LiDAR data processing analyses and results are presented in this paper.
RÉSUMÉ: Au cours des dix dernières années, le progrès des technologies de télédétection a permis aux ingénieurs d'observer, interpréter et comprendre l'environnement physique et son évolution à des niveaux de détail impensables auparavant. LiDAR est une de ces technologies; sa capacité de recueillir à haute résolution des données topographiques en trois dimensions avec une grande précision tout en pénétrant la couverture dense des arbres est en train de changer fondamentalement la façon dont nous dresserions la carte et comprenons le terrain naturel. À partir de 2006, le Ministère des Transports et de la Voirie de la Colombie-Britannique ont régulièrement recueilli les données LiDAR à balayage aéroporté au Ten Mile Slide près de Lillooet, C.-B. Le Ten Mile Slide est un bloc actif de l'ancien Tunnel Earthflow; il traverse la subdivision Squamish du CN et C.-B. Il est un glissement de terrain lent avec une activité connue depuis les années 1980. En utilisant les données du ministère recueillies par le balayage aéroporté LiDAR entre 2006 et 2015, on a été capable de comprendre la vitesse du déplacement et la cinématique de affaissement. Cette information est utilisée pour évaluer les anciens efforts d'atténuation et les solutions possibles pour stabiliser loute. Le traitement et l'analyse de données LiDAR et les résultats sont présentés dans ce document.
Please include this code when submitting a data update: GEO2016_4115
Retrouver cet article:
Les membres de la Société canadienne de géotechnique peuvent accéder à cet article, ainsi qu'à tous les autres articles de la Conférence Géotechnique Canadienne, dans le Espace membre. Les comptes rendus d'articles sont également disponibles dans de nombreuses bibliothèques.
Citer cet article:
M Lato (2016) Understanding landslide movement and kinematics with airborne lidar in GEO2016. Ottawa, Ontario: Canadian Geotechnical Society.
@article{4115_0523132038,
author = M Lato,
title = Understanding landslide movement and kinematics with airborne lidar,
year = 2016
}
title = Understanding landslide movement and kinematics with airborne lidar,
year = 2016
}