Geotechnical Seismic Retrofit of Mission Bridge, British Columbia, Canada
Thuraisamy Thavaraj, Alex Sy, Bruce Hamersley
Dans les comptes rendus d’articles de la conférence: GeoEdmonton 2018: 71st Canadian Geotechnical Conference; 13th joint with IAH-CNCSession: Transportation Geotechnics I
ABSTRACT: The Mission Bridge, built in 1973, spans the Fraser River in British Columbia and is a critical link in the Province™s disaster recovery network. The four-lane bridge is 1,050 m long and is supported by a series of concrete bents or piers founded on piles. The approach piers are supported on short timber piles and the river and riverbank piers are supported on long steel H-piles. The bridge site is underlain by potentially liquefiable Fraser River sand and liquefaction is the key issue affecting the seismic performance of the bridge. Seismic soil-structure and deformation analyses were conducted to evaluate and design seismic retrofit measures to minimize the effects of liquefaction induced displacements. The retrofit measures included ground remediation schemes at the two abutments, the two river banks piers, and the approach piers. Ground remediation used various techniques, including vibro- replacement, compaction piles, compaction grouting, seismic drains, and toe berms. This paper describes the seismic retrofit strategy, geotechnical retrofit construction and some key challenges faced during the design and construction.
RÉSUMÉ: Le pont Mission, construit en 1973, enjambe le fleuve Fraser en Colombie-Britannique et constitue un lien essentiel dans le réseau de rétablissement après sinistre de la province. Le pont à quatre voies a une longueur de 1 050 m et est soutenu par une série de courbures ou de piliers en béton fondés sur des pieux. Les piliers d'approche sont supportés sur de courtes piles de bois et les piliers des rivières et des berges sont supportés sur de longues pieux en H en acier. Le site du pont repose sur du sable potentiellement liquéfiable du Fraser et la liquéfaction est le principal problème qui affecte la performance sismique du pont. Des analyses sismiques de la structure du sol et de la déformation ont été effectuées pour évaluer et concevoir des mesures de réaménagement sismique afin de minimiser les effets des déplacements induits par la liquéfaction. Les mesures de rénovation comprenaient des plans d'assainissement du sol dans les deux culées, les piles des deux rives et les piles d'approche. L'assainissement au sol utilisait diverses techniques, y compris le remplacement par vibration, les pieux de compactage, le coulis de compactage, les drains sismiques et les bermes d'orteils. Cet article décrit la stratégie de rénovation sismique, la construction de réaménagement géotechnique et certains défis clés rencontrés lors de la conception et de la construction.
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Thuraisamy Thavaraj; Alex Sy; Bruce Hamersley (2018) Geotechnical Seismic Retrofit of Mission Bridge, British Columbia, Canada in GEO2018. Ottawa, Ontario: Canadian Geotechnical Society.
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