EN FR
GeoConferences.ca

Case history of pile supported highway embankments on very soft and compressible soils

(Uthaya) M. Uthayakumar, Michael Oliver

In the proceedings of: GeoEdmonton 2018: 71st Canadian Geotechnical Conference; 13th joint with IAH-CNC

Session: Peats and Soft Soils

ABSTRACT: This paper describes the design and construction of pile supported highway embankments on very soft and compressible soils. This case history is from the South Fraser Perimeter Road project, located in Delta and Surrey, British Columbia. The subsurface conditions along the road alignment included highly compressible soils, consisting of peat, very soft silts and clays, thickness varying from less than 10 m to more than 100 m. Groundwater table was located at or within a few metres of the ground surface. Soft soil treatment methods included preloading, use of light-weight fill and use of driven piles to support the embankments. Design of the pile supported embankments included selection of pile type, method of installation, axial capacity, load transfer mechanism from the embankments to the piles to the deep soil strata and seismic response. The design work included simple limit-equilibrium analyses to the more advanced soil-structure interaction analyses. Instrumentations to monitor the performance of the embankments included settlement gauges, piezometers and slope inclinometers. The instrumentation data was used to confirm or modify the final design recommendations, preload treatment duration and the predicted post-construction settlement. Details of the design, construction, instrumentation, monitoring and analysis of the monitoring data are presented.

RÉSUMÉ: Cet article décrit la conception et la construction de remblais de routes supportées par des pieux sur des sols très mous et compressibles. Cette histoire de cas provient du projet South Fraser Perimeter Road, situé à Delta et à Surrey, en Colombie-Britannique. Les conditions de subsurface le long du tracé de la route comprenaient des sols très compressibles, constitués de tourbe, de limons et d'argiles très mous, d'une épaisseur variant de moins de 10 m à plus de 100 m. La nappe phréatique était située à quelques mètres de la surface du sol. Les méthodes de traitement du sol souple comprenaient le préchargement, l'utilisation d'un remblai léger et l'utilisation de pieux battus pour soutenir les remblais. La conception des remblais soutenus par les pieux incluait la sélection du type de pieux, la méthode d'installation, la capacité axiale, le mécanisme de transfert de charge des remblais aux pieux jusqu'aux couches profondes du sol et la réponse sismique. Le travail de conception incluait de simples analyses d'équilibre limite aux analyses d'interaction sol-structure plus avancées. Les instruments de surveillance de la performance des remblais comprenaient des jauges de sédimentation, des piézomètres et des inclinomètres de pente. Les données d'instrumentation ont été utilisées pour confirmer ou modifier les recommandations de conception finales, la durée du traitement de précharge et le tassement prévu après la construction. Les détails de la conception, de la construction, de l'instrumentation, de la surveillance et de l'analyse des données de.

Access this article:
Canadian Geotechnical Society members can access to this article, along with all other Canadian Geotechnical Conference proceedings, in the Member Area. Conference proceedings are also available in many libraries.

Cite this article:
(Uthaya) M. Uthayakumar; Michael Oliver (2018) Case history of pile supported highway embankments on very soft and compressible soils in GEO2018. Ottawa, Ontario: Canadian Geotechnical Society.

@article{geo2018Paper157,author = (Uthaya) M. Uthayakumar; Michael Oliver,title = Case history of pile supported highway embankments on very soft and compressible soils ,year = 2018}