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Inuvik to Tuktoyaktuk Highway Road Embankment Constructed on Ice-Rich Permafrost Terrain

Ed M. Grozic, Guangwen (Gordon) Zhang

In the proceedings of: GeoEdmonton 2018: 71st Canadian Geotechnical Conference; 13th joint with IAH-CNC

Session: Cold Regions and Permafrost Geotechnics I

ABSTRACT: The Inuvik to Tuktoyaktuk Highway (ITH) crosses delicate tundra and continuous ice-rich permafrost terrain along the 137-km length of the two-lane gravel surfaced road. To protect the permafrost, a fill-only embankment design approach was employed, and construction took place during winter months when frozen soils from local borrow sources were placed on the frozen tundra to preserve the underlying permafrost. Pre-design geothermal evaluations were conducted to support the road embankment design. The design basis was to limit the annual thaw into the original ground beneath the core of the embankment and promote permafrost aggradation into the original active layer. After highway construction was substantially completed, ground temperature cables were installed at predetermined locations along the alignment for long term monitoring. This paper presents an overview of the ITH embankment design and construction approach addressing the challenging permafrost conditions along the highway alignment, and presents some post-construction ground temperature data collected in 2017.

RÉSUMÉ: L'autoroute Inuvik-Tuktoyaktuk (ITH) traverse une toundra délicate et un terrain de pergélisol continu et riche en glace le long des 137 km de la route en gravier à deux voies. Pour protéger le pergélisol, on a utilisé une méthode de remblai seulement et les travaux de construction se sont déroulés durant les mois d'hiver, lorsque des sols gelés provenant de sources locales ont été placés dans la toundra gelée pour préserver le pergélisol sous-jacent. Des évaluations géothermiques préconçues ont été effectuées pour appuyer la conception du remblai routier. La base de conception consistait à limiter le dégel annuel dans le sol d'origine sous le noyau du remblai et à favoriser l'aggradation du pergélisol dans la couche active d'origine. Une fois la construction de la route terminée, des câbles de température au sol ont été installés à des emplacements prédéterminés le long de l'alignement pour une surveillance à long terme. Cet article présente une vue d'ensemble de la conception et de la construction d'un remblai d'ITH en réponse aux conditions difficiles du pergélisol le long de l'alignement, et présente quelques données sur la température au sol après construction recueillies en 2017.

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Cite this article:
Ed M. Grozic; Guangwen (Gordon) Zhang (2018) Inuvik to Tuktoyaktuk Highway Road Embankment Constructed on Ice-Rich Permafrost Terrain in GEO2018. Ottawa, Ontario: Canadian Geotechnical Society.

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