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Evaluation of Tire Material as Pavement Embankment

Leila Hashemian, Alireza Bayat

In the proceedings of: GeoEdmonton 2018: 71st Canadian Geotechnical Conference; 13th joint with IAH-CNC

Session: Geosynthetics I (Geo Composites)

ABSTRACT: Recently, the tendency to use recycled and waste materials in the construction industry has significantly increased. The use of tire derived aggregates (TDA) could be an economical, sustainable, and environmentally friendly solution instead of using raw granular aggregates. This paper investigates and compares the seasonal performance of a road pavement comprised of tire embankment material to a conventional pavement on a test road in Edmonton, Alberta, Canada. The test road included three different sections constructed using TDA materials. The first section was comprised of passenger and light-truck tires (PLTT); the second section included off-the-road (OTR) tire particles; and the third section was made of embankment layers with a mix of PLTT and local subgrade soil. A conventional pavement section was constructed adjacent to these sections as a control section. To investigate the performance of the pavement at different sections, falling weight deflectometer (FWD) tests were conducted on both tire sections and the control section in different seasons. The back-calculation results of FWD tests revealed that the subgrade of the TDA sections showed higher deflection and a lower resilient modulus compared to the control section; however, maximum pavement deformation was higher in the control section.

RÉSUMÉ: Actuellement, la tendance à utiliser des matériaux recyclés et des déchets dans l'industrie a considérablement augmenté. Cela pourrait être une solution économique, durable et écologique au lieu d'utiliser des granulats granulaires bruts. Cet article étudie et compare les performances saisonnières d'un revêtement routier composé de matériaux de remblai de pneus à un revêtement conventionnel sur une route d'essai à Edmonton, Alberta, Canada. La route d'essai comprenait trois sections différentes construites en utilisant des matériaux TDA. La première section comprenait des -truck tires (PLTT); la deuxième section comprenait des -the-road (OTR) tire ; et la troisième section a été faite de couches de remblai avec un mélange de PLTT et de sol de sous-sol local. Une section de chaussée conventionnelle a été construite à côté de ces sections en tant que section de contrôle. Pour étudier la performance de la chaussée à différentes sections, des essais ont été effectués sur les deux sections de pneus et la section de contrôle à différentes saisons. Les résultats du rétrocalcul des essais FWD ont révélé que la sous-couche des sections TDA présentait une déflexion plus élevée et un module élastique inférieur par rapport à la section témoin; cependant, la déformation maximale de la chaussée était plus élevée dans la section de contrôle.

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Cite this article:
Leila Hashemian; Alireza Bayat (2018) Evaluation of Tire Material as Pavement Embankment in GEO2018. Ottawa, Ontario: Canadian Geotechnical Society.

@article{geo2018Paper607,author = Leila Hashemian; Alireza Bayat,title = Evaluation of Tire Material as Pavement Embankment,year = 2018}