Prioritization of Slope Stabilization Work on Québec's Road Network
Marie-Christine Delisle, Catherine Ledoux, Bruno Paquet-Bouchard
Dans les comptes rendus d’articles de la conférence: GeoSt. John's 2019: 72nd Canadian Geotechnical ConferenceSession: Geohazards Assessment
ABSTRACT: The majority of Québec's population and road network is located in the St. Lawrence River Lowlands. Significant marine-origin clay deposits in this region are prone to slope failure, resulting in a number of landslides affecting Québec roads each year. Although stabilization projects are carried out each year, not all sites requiring work can be addressed in a single year. Consequently, the Ministère des transports du Québec (MTQ) developed an index to prioritize the sites to be stabilized. This priority index enables the department's stakeholders to plan their stabilization work so as to first repair sites with a greater probability of landside or additional movement (e.g. readjustment), where road user mobility would be most impacted. Road user safety is assured at all times. The different factors considered in determining the priority index are presented, as well as the cartographic representation utilized as a decision-making tool.
RÉSUMÉ: Le réseau routier et la population du Québec ont été majoritairement établis dans les Basses-Terres-du-Saint-Laurent, où d™importants dépôts argileux d™origine marine se retrouvent. Ces dépôts étant propices aux glissements de terrain, plusieurs glissements touchent les routes du Québec annuellement. Malgré que des travaux de stabilisation soient réalisés chaque année, tous les sites nécessitant des travaux ne peuvent pas toujours être confortés en une seule année et le MTQ doit donc prioriser les sites à réparer. Un indice de priorité a été développé pour permettre aux intervenants du ministère d™établir leur planification des travaux de stabilisation de façon à réparer en premier les sites présentant une plus grande probabilité de glissement ou mouvement supplémentaire (ex. réajustement) dont la conséquence sur la mobilité des usagers serait la plus grande. Dans cette démarche, la sécurité des usagers est en tout temps assurée. Les différents facteurs considérés pour déterminer l™indice de priorité sont présentés ainsi que la représentation cartographique retenue comme outil d™aide à la décision.
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Marie-Christine Delisle; Catherine Ledoux; Bruno Paquet-Bouchard (2019) Prioritization of Slope Stabilization Work on Québec's Road Network in GEO2019. Ottawa, Ontario: Canadian Geotechnical Society.
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