Baptiste Creek Bridge Landslide, HWY 2:42 Near Athabasca, Alberta: Design and Construction of Remedial Measures
Jose Pineda, Tarek Abdelaziz, Kristen Tappenden, Zichao Wu
In the proceedings of: GeoNiagara 2021: 74th Canadian Geotechnical Conference; 14th joint with IAH-CNCABSTRACT: In 2017, a deep-seated rotational landslide impacted the integrity of the bridge foundation and pavement structure at the Baptiste Creek crossing on Highway 2 in North-Central Alberta. An innovative repair methodology was utilized to mitigate the landslide movement and restore the functionality of the bridge. The repair included the installation of a combination of cantilever and tie-back sheet pile walls on the abutment slopes. Light-weight cellular concrete was also placed behind the north abutment wall to backfill the highway embankment and further offload the landside mass. Large diameter casings were installed around the impacted integral-abutment piles to accommodate thermal movements of the bridge superstructure. A slope inclinometer, vibrating wire piezometers, load cells, and strain gauges were installed to assess the effectiveness of the repair measures. This paper summarizes the geotechnical investigation results, remedial design and construction challenges, and instrumentation monitoring results at the repaired site.
RÉSUMÉ: En 2017, un glissement de terrain en rotation profond a eu un impact sur l'intégrité de la fondation du pont et de la structure de la chaussée au franchissement du ruisseau Baptiste sur la route 2 dans le centre-nord de l'Alberta. Une méthodologie de réparation innovante a été utilisée pour atténuer le mouvement des glissements de terrain et restaurer la fonctionnalité du pont. La réparation comprenait l'installation d'une combinaison de murs de palplanches en porte-à-faux et d'ancrage sur les pentes des culées. Du béton cellulaire léger a également été placé derrière le mur de la culée nord pour remblayer le remblai de l'autoroute et décharger davantage la masse du côté terre. Des tubages de grand diamètre ont été installés autour des pieux à culée intégrale impactés pour s'adapter aux mouvements thermiques de la superstructure du pont. Un inclinomètre de pente, des piézomètres à corde vibrante, des cellules de charge et des jauges de contrainte ont été installés pour évaluer l'efficacité des mesures de réparation. Cet article résume les résultats de l'étude géotechnique, les défis de conception et de construction de réparation, et les résultats de la surveillance de l'instrumentation sur le site réparé.
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Pineda, Jose, Abdelaziz, Tarek, Tappenden, Kristen, Wu, Zichao (2021) Baptiste Creek Bridge Landslide, HWY 2:42 Near Athabasca, Alberta: Design and Construction of Remedial Measures in GEO2021. Ottawa, Ontario: Canadian Geotechnical Society.
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title = Baptiste Creek Bridge Landslide, HWY 2:42 Near Athabasca, Alberta: Design and Construction of Remedial Measures ,
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