POST-WILDFIRE DEBRIS FLOW THAT AFFECTED A RAILWAY AND HIGHWAY IN BC
Kaushal Gnyawali, Dwayne D. Tannant
In the proceedings of: GeoCalgary 2022: 75th Canadian Geotechnical ConferenceSession: M5
ABSTRACT: A post-wildfire debris flow originating from the 2021 Lytton Creek wildfire in B.C. affected the community of Nicomen on August 16, 2021, during the first significant rainfall after the July wildfire. The First Nations village of Nicomen is located 14 km east of Lytton, along the Thompson River. The CP Railway and Highway 1 run along the edge of the Thompson River. The debris flow came down a small creek that passes under a road in Nicomen before descending to a sediment retention basin beside a railway embankment. The culverts under the railway usually deliver water to a vertical-drop intake structure that passes the water under Highway 1 and into the Thompson River. The debris flow washed out the road in Nicomen before proceeding downstream and blocking culverts under the railway and highway. The debris overtopped these structures, blocking two critical transportation routes. The transport and deposition process of the debris flow was simulated using a two-phase fluid model in r.avaflow using a high-resolution topographic model generated by processing images captured with a UAV during a field investigation. This paper compares the simulation results with field evidence of the passage and deposition of the debris and water.
RÉSUMÉ: Une coulée de débris post-incendie de forêt provenant de l'incendie de Lytton Creek en 2021 en Colombie-Britannique a touché la communauté de Nicomen le 16 août 2021, lors des premières pluies importantes après l'incendie de juillet. Le village des Premières nations de Nicomen est situé à 14 km à l'est de Lytton, le long de la rivière Thompson. Le chemin de fer du CP et l'autoroute 1 longent le bord de la rivière Thompson. La coulée de débris a descendu un petit ruisseau qui passe sous une route à Nicomen avant de descendre dans un bassin de rétention des sédiments à côté d'un remblai de chemin de fer. Les ponceaux sous la voie ferrée acheminent généralement l'eau vers une structure de prise d'eau à chute verticale qui fait passer l'eau sous la route 1 et dans la rivière Thompson. La coulée de débris a emporté la route à Nicomen avant de continuer en aval et de bloquer les ponceaux sous la voie ferrée et l'autoroute. Les débris ont recouvert ces structures, bloquant deux voies de transport critiques. Le processus de transport et de dépôt de la coulée de débris a été simulé à l'aide d'un modèle de fluide à deux phases dans r.avaflow à l'aide d'un modèle topographique à haute résolution généré par le traitement d'images capturées avec un UAV lors d'une enquête sur le terrain. Cet article compare les résultats de la simulation avec des preuves sur le terrain du passage et du dépôt des débris et de l'eau.
Please include this code when submitting a data update: GEO2022_246
Access this article:
Canadian Geotechnical Society members can access to this article, along with all other Canadian Geotechnical Conference proceedings, in the Member Area. Conference proceedings are also available in many libraries.
Cite this article:
Gnyawali, Kaushal, Tannant, Dwayne D. (2022) POST-WILDFIRE DEBRIS FLOW THAT AFFECTED A RAILWAY AND HIGHWAY IN BC in GEO2022. Ottawa, Ontario: Canadian Geotechnical Society.
@article{Gnyawali_GEO2022_246,
author = Kaushal Gnyawali, Dwayne D. Tannant,
title = POST-WILDFIRE DEBRIS FLOW THAT AFFECTED A RAILWAY AND HIGHWAY IN BC,
year = 2022
}
title = POST-WILDFIRE DEBRIS FLOW THAT AFFECTED A RAILWAY AND HIGHWAY IN BC,
year = 2022
}