Geotechnical issues encountered during the design and construction of the REM project in Montreal
Riad Diab, Taravat Kashi Ghandi
Dans les comptes rendus d’articles de la conférence: GeoCalgary 2022: 75th Canadian Geotechnical ConferenceSession: T13
RÉSUMÉ: En 2018, la Caisse de Dépôt et Placement du Québec a attribué un contrat de de $6,3 milliards au consortium NouvLR pour la conception et la construction du réseau de métro léger de 67 km (REM) à Montréal, l'un des plus grands systèmes de transport automatisés au monde. La complexité du projet a posé des défis géotechniques à plusieurs niveaux. Une partie du tracé a été construite sur une tourbière dont des obstacles de tassement excessifs et de faible capacité portante devaient être surmontés. De nombreux services d’utilité publics au voisinage des remblais proposés ont nécessité la conception d’un système de pieux. L'amélioration du sol au moyen d’un système de renforcement de sol par inclusions semi-rigides devait être utilisée pour les remblais construits sur des sols cohérents. L’analyse dynamique devait être effectuée pour des sols liquéfiables rencontrés aux quelques secteurs. Cet article traite des problèmes rencontrés lors de la conception et des solutions envisagées.
ABSTRACT: In 2018, the Caisse de Depot et Placement du Quebec awarded a $6.3 Billion Design-Build contract to the Joint Venture team NouvLR for the design and construction of a 67-km light rail system called the REM in Montreal, which will be one of the largest automated transportation systems in the world. The complexity of the project posed unique geotechnical challenges on many levels. Part of the alignment was constructed over peatland where low bearing capacity and excessive settlement obstacles needed to be overcome. Many utilities, running in the vicinity of proposed embankments, required the design of a protection system by mean of column supported embankment. Ground improvement by mean of semi-rigid inclusions was to be utilized for embankment constructed over soft cohesive soil. Liquefiable soils were encountered in some areas where the dynamic response was to be assessed. This paper addresses the issues encountered during the geotechnical design and how these were addressed.
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Diab, Riad, Ghandi, Taravat Kashi (2022) Geotechnical issues encountered during the design and construction of the REM project in Montreal in GEO2022. Ottawa, Ontario: Canadian Geotechnical Society.
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