Monitoring of the change of moisture beneath a railway embankment and the effectiveness of a wicking geotextile
Camila Alvarenga, Parisa Haji Abdulrazagh, Michael T. Hendry
In the proceedings of: GeoVirtual 2020: 73rd Canadian Geotechnical ConferenceABSTRACT: A 45 m section of railway embankment was remediated on Canadian Pacific Railway’s (CP) Scotford subdivision to address issues of ongoing settlement and mud pumping. The track panel and embankment materials were replaced with new materials inclusive of a geotextile between the ballast and sub-ballast layers, and a wicking geotextile between the subgrade and sub-ballast. 5TE moisture sensors are installed at both the remediated section and an adjacent control section, along with access pipes for the use of a “Diviner 2000” probe to measure profiles of moisture with depth. This paper presents a comparison of the trends of volumetric water content (VWC) versus time between the two adjacent sites. The results are used to study the impact of precipitation events on VWC of soils and to interpret the effect of VWC on the unsaturated strength of the soil based on SWCC results. The early results of moisture-suction relationship shown that the strength of the subgrade material in the remediated section is improving; however, these trends are anticipated to be clearer with a full year of measurements.
RÉSUMÉ: Un tronçon de 45 m de remblai ferroviaire a été assaini dans la subdivision Scotford de CP afin de régler les problèmes de tassement et de pompage de boue. Le panneau de voie et les matériaux de remblai ont été remplacés par de nouveaux matériaux comprenant un géotextile entre les couches de ballast et de sous-ballast, et un géotextile à effet de mèche entre le sol de fondation et le sous-ballast. Des capteurs d'humidité 5TE sont installés à la fois dans la section assainie et dans une section de contrôle adjacente, ainsi que des tubes d'accès pour l'utilisation d'une sonde «Diviner 2000» pour mesurer les profils d'humidité en profondeur. Cet article présente une comparaison des tendances de la teneur en eau volumétrique (VWC) en fonction du temps entre les deux sites adjacents. Les résultats sont utilisés pour étudier l'impact des événements de précipitations sur la VWC des sols et pour interpréter l'effet de la VWC sur la résistance insaturée du sol sur la base des résultats du SWCC. Les premiers résultats de la relation humidité-aspiration ont montré que la résistance du matériau de fondation dans la section assainie s'améliore; cependant, ces tendances devraient être plus claires avec une année complète de mesures.
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Alvarenga, Camila, Abdulrazagh, Parisa Haji, Hendry, Michael T. (2020) Monitoring of the change of moisture beneath a railway embankment and the effectiveness of a wicking geotextile in GEO2020. Ottawa, Ontario: Canadian Geotechnical Society.
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